”Yes” för Jess Schakt AB om Komatsulastaren

Publicerad 7/4 kl. 16:49

När Jess Schakt AB i Bålsta investerade i ny hjullastare förra året, så valde de en Komatsu WA380-8 på strax under 20 ton. Efter drygt ett år i 5-skiftsdrift på gipsfabriken i Bålsta är ägarna och förarna nöjda.

”Den här maskinen har gått klanderfritt i kontinuerlig drift, dygnet runt, alla veckans dagar”, säger Ulrika Jatala, personalansvarig Jess Schakt. ”Vi är nöjda med driftsäkerheten, ekonomin och hur bra den tål de besvärliga förhållandena under arbetet vid fabriken.”

Komatsun används för invägning och blandning av råmaterial för tillverkning av gipsskivor. Maskinförarna följer ett recept och blandar material som sedan förs in till tillverkningen.

Blandningen består av återvunnen gips och krossad naturlig gipssten. Vid inlastningen tar maskinen skopor med material, väger dem med skopvågen, blandar och lastar sedan i inlastningsfickan. Arbetet innebär mycket damm, vilket maskinen klarar bra. Arbetsvolymen varierar, men i genomsnitt hanterar maskinen ungefär 1500 ton material varje dygn.

”Vi tar ungefär sex ton per skopa”, säger maskinföraren Fredrik Sonfors. ”Efter ett tag får man bra ögonmått och kan komma ganska exakt vid varje skoptag. Det dammar rejält, men hytten är så bra för den släpper inte in något damm.”

Han berömmer också maskinens stabilitet. Sex ton i skopan och kontinuerlig masshante-ring med lyft, vägning, transport och blandning sker med minimalt gung och trygg kör-ning. Ulrika Jatala påpekar att filter, slangar och kaross klarar den basiska miljön bra. Efter drygt ett år och snart 7000 drifttimmar har det varit betydligt mindre problem, än vad tidigare lastare av andra fabrikat har inneburit.

Andra fördelar med Komatsu WA380-8 är att dess bryt-, driv- och lyftkraft samt lyfthöjd, hör till de bästa i klassen. Ändå håller sig maskinvikten under 20 ton. Viktfördelen sparar bränsle och betyder också att den kan köras på väg utan att överskrida trafikreglerna. I Sverige är Söderberg & Haak generalagent för Komatsu.

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×