Skrotsaxar 2023

Publicerad 27/12, 2023 kl. 16:37

Inom segmentet skrotsaxar händer mycket nytt. Epiroc förvärvar Stanley Infrastructure och därmed varumärken såsom LaBounty. Dessutom släpper Demarec den nya skrotsaxen DXS, medan de italienska
varumärkena VTN, Indeco och Trevi Benne släpper alltifrån fordonsdemonterare till nya rälsklippar.

Epiroc förvärvar Stanley Infrastructure från Stanley Black & Decker

Epiroc förvärvar Stanley Infrastructure, en global tillverkare av grävmaskiner och handhållna hydrauliska verktyg, från Stanley Black & Decker, Inc. Målet med förvärvet är att stärka Epirocs närvaro inom redskapsbranschen inom infrastruktur och konstruktion, särskilt i USA. Stanley Infrastructure har sitt huvudkontor i Milwaukie i Oregon, USA och designar, tillverkar och säljer tillbehör som vanligtvis används på grävmaskiner, samt handhållna hydrauliska och batteridrivna verktyg för applikationer inom bland annat skrotåtervinning, rivning och järnvägsinfrastruktur. Deras varumärken inkluderar LaBounty, Paladin, Pengo och Dubuis. Stanley Infrastructure har beräknade intäkter under 2023 på cirka 4,6-4,8 miljarder kr och cirka 1380 anställda, främst i USA. Verksamheten har 10 produktionsanläggningar i USA, Kanada, Frankrike och Kina, och majoriteten av intäkterna genereras i Nordamerika. Förvärvet är en kontanttransaktion med säkerställd finansiering genom en bryggfacilitet. Förvärvet förväntas slutföras under första kvartalet 2024. Köpeskillingen är 7,8 miljarder kr.

Vad gäller Epiroc är några av de senaste produkterna i utbudet deras hydrauliska bulkpulveriserare BP 1650 för bärare i viktklassen 14-23 ton och BP 4050 för bärare i viktklassen 40-55 ton, samt deras hydrauliska demoleringspulveriserare DP 1820 för bärare i viktklassen 15-22 ton. Fredsund Maskin är återförsäljare för Epiroc hydraulhammare i Sverige.

 

Amas introducerar "fordonsdemonterare"

Återförsäljaren Amas presenterar den senaste innovationen från italienska VTN: en så kallad fordonsdemonterare. Detta verktyg är designat för återvinning av fordon för bilskrotar och återvinningsföretag, och är enligt Amas specialutvecklad för att möjliggöra snabb och noggrann demontering av fordon oavsett storlek. Modellen separerar värdefulla komponenter och material hos såväl personbilar som stora lastbilar och entreprenadmaskiner, och dess slimmade och robusta design tillåter åtkomst i trånga utrymmen. Med introduktionen av fordonsdemonteraren är målsättningen för Amas att ta ett kliv framåt i att stödja hållbarhet inom återvinningsindustrin. Tekniken effektiviserar arbetet på bilskrotar men bidrar också till en minskning av avfall som annars skulle hamna på soptippar. Denna maskin kan med fördel kombineras med skrotsaxar och andra verktyg.

 

Demarec lanserar den nya skrotsaxen DXS

Demarecs nya skrotsax DXS är lämpad för rivning- och metallåtervinning, och är utrustad med en DemaPower 2.0-cylinder med fyra tryckkammare och 25 procent mer effekt, vilket i kombination med en dubbelverkande hastighetsventil säkerställer snabba cykeltider och god prestanda, enligt OP System som är svensk återförsäljare av Demarecs rivningsverktyg. Käftens design med överkäkens vinkel närmare vridpunkten tvingar in materialet och ger god skärprestanda. DXS-saxen finns i fyra olika storlekar för montering på maskiner på 18-80 ton. Övriga funktioner inkluderar optimerat förhållande vad gäller vikt/prestanda, Hituff-överkäke, ”noshöringshorn” för rivning av plåtmaterial, käftstabilisering, cylinder som är skyddad inuti kroppen, 360 grader kontinuerlig rotation med två motorer, överdimensionerad svängkrans, robust stomme av stål, stora serviceluckor, DemaBlade-system med stor käköppning och käkdjup, samt vändbara och utbytbara slitdelar.

 

Andersen presenterar nyheter från Indeco och Trevi Benne

Andersen Contractor, svensk återförsäljare för Indeco och Trevi Benne, presenterar ett par nyheter. Marilyn CS är en serie hydrauliska skrotsaxar för undervattensanvändning från Trevi Benne. Efter en noggrann studie skapades tre CS 100RS-saxar på 10 ton och två CS 160RS-saxar på 16 ton. På ett fartyg utrustat för offshoreprojekt kommer CS 160RS-saxarna användas på 800 meters djup, medan de andra kommer att användas statiskt på en piedestal för att kapa rör som tas upp till ytan. Två typer av rör kapas: dels flexibla rör som tas upp på fartyget och kapas, dels ett dubbelt nedsänkt styvt rör med en ytterdiameter på 460 mm och 50 mm av extra tjocklek som skärs i sektioner på 21 meter och förs ombord på fartyget. Saxar som arbetar i en marin miljö involverar behandlingsprocesser och produktionsfaser som är mer komplexa än vanligt, och denna utrustning inkluderar inte en rotationsenhet, har rostfria beslag och tätningar som är resistenta mot den marina miljön, kräver speciella handtag och ringar för hantering, och behöver specialmålning.

På Indecos front lanseras IRC rälsklippar. Den speciella utformningen av deras käftar, i kombination med hydraulsystemet och maskinkroppen i Hardox-stål, tillåter kapning av räls upp till 75 kg massa per meter, med hårdhet upp till 300 Brinell. Modellerna IRC 20 och IRC 30 är designade för att fungera på olika spårstandarder i EU, USA och Asien. Indeco erbjuder även saxen ISS 8/13. Den kan användas på grävmaskiner från 6 ton, och har en kort struktur, låg vikt, balans, modifierad käftdesign, fyra utbytbara och vändbara knivar och den senaste generationens spets. En övrig nyhet på Indecos front är att deras ISS 20/30- och 30/50-saxar använts av företaget Perino Piero vid avvecklingen av den tidigare Enel-fabriken i Piombino. Över 70 000 ton stål revs, minskades i volym och skickades till gjuteri.

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×