Ny eldriven Bobcat används vid projektet Förbifart Stockholm
Publicerad 26/6 kl. 10:05En ny Bobcat E88, 8,9 ton minigrävare har modifierats speciellt i Sverige med ett antal funktioner inklusive fjärrkontroll, för arbete med att bygga ventilationsschakt för vägtunnelprojektet Förbifart Stockholm (Förbifart Stockholm) i Stockholm. Förbifart Stockholm, som utförs av huvudentreprenören AF Gruppen, är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt, för att skapa en serie underjordiska motorvägstunnlar mellan trafikplats Kungens Kurva i södra Stockholm och trafikplats Häggvik norr om Stockholm.
Det mesta av denna förbifart, mer än 17 av 21 kilometer, byggs under jord. Förbifarten kommer att bli världens tredje längsta vägtunnel i närheten av en stad, efter Westconnex-tunneln i Sydney och Yamate-tunneln i Tokyo. 140 000 fordon per dag förväntas använda förbifarten.
Modifierad Bobcat E88-design skapad i norra Sverige
Bobcat E88 i Stockholm var ursprungligen anpassad för att uppfylla de särskilda reglerna för underjordsarbeten i gruvregionen i Kiruna. Bobcat E88 har anpassats och levererats av Luleåbaserade Nordkust Maskin AB, företaget som ansvarar för försäljning och service av hela Bobcat-sortimentet i området från Umeå till Kiruna. Detta i samarbete med Bobcat Sverige AB, Sveriges största auktoriserade Bobcat-återförsäljare, med huvudkontor i Kristianstad. Närheten till Nordkust Maskin AB var ytterligare en anledning till valet av grävmaskinen Bobcat E88, då företaget är idealiskt placerat för att ge service och support för arbete i Kiruna. Nordkust Maskin AB skötte detta projekt i nära samarbete med Bobcat Sverige AB och Bobcat Company och kunde som ett resultat av detta leverera den kraftigt modifierade E88-grävmaskinen i tid åt kunden, Bergteamet AB, en specialist schakt- och tunnelentreprenör med säte i Boliden i Sverige.
Som en del av de modifieringar som behövdes på E88 beslutades att möjligheten att fjärrstyra grävmaskinen behövdes för att öka säkerheten för både arbetet och miljön. Grävmaskinen behövde också modifieras för att skydda den för arbete i den mycket tuffa miljön med de underjordiska vertikala schakten.
Bergteamet har använt Bobcat E88 för att sänka ventilationsschakt för projektet Förbifart Stockholm. En av de första var vid Lovön vid Drottningholm utanför Stockholm. Processen som används för att konstruera schakten börjar med att göra ett cirkulärt hål på marknivå genom att spränga och dra bort materialet.
Nästa steg är att lyfta E88:an på plats i hålet som skapats i toppen av axeln, där den ledade bommen låter maskinen passa in i axeln, varifrån den kan fjärrstyras för att manövrera den till ett bättre läge om behövs. Detta inkluderar användning av kameror ombord igen som körs från ett kontrollrum, bort från alla riskområden. E88 är utrustad med en tiltrotator som gör att den kan användas med en brytare för att ta bort löst material samt en infästning för bergskalningsarbete. Den har även vattenanslutningar för dammkontroll.