Den mångsidiga teleskoplastaren

Publicerad 21/12, 2020 kl. 11:49

PD presenterar i den här temaartikeln nya teleskoplastare på den svenska marknaden. JCB introducerar nu sin första elektriska Loadall-modell. Scandlift/GTS har från och med i augusti 2020 börjat marknadsföra DIECI:s program av stela och roterande teleskoptruckar. Andra nyheter kommer från Merlo och Manitou med flera.

Teleskoplastaren som modell lanserades i slutet av 1970-talet. och har blivit en mycket mångsidig maskin som idag används inom en rad olika sektorer, däribland rivning- och håltagningsverksamheter.

 

Eldriven Loadall-modell från JCB

JCB introducerar nu sin första elektriska Loadall-modell JCB 525-60E, en fullelektrisk version av den populära teleskoplastaren. Den är utformad för att klara samma prestanda som den konventionella dieselmodellen. Men med 525-60E ger JCB en utsläppsfri lasthanteringslösning till kunder inom bland annat anläggning och industri. 

Viktiga funktioner i den elektriska Loadall-modellen är: dubbla elmotorer för drivning och lyft som ger ökad effektivitet, bromsregenerering ökar batteriets laddning, regenerativ hydraulik som ökar effektiviteten, möjlighet att jobba ett helt arbetspass på en laddning samt utbud av laddningsalternativ, inklusive inbyggd och snabb laddning.

525-60E använder två beprövade elmotorer, en till drivlinan och den andra till hydrauliken.  Maskinen får permanent fyrhjulsdrift genom en fördelningsväxellåda som driver kraften från drivmotorn på 17 kW till JCB:s beprövade styr- och drivaxlar.

Den 22 kW starka hydraulmotorn driver en kugghjulspump med fast förskjutning och levererar ett maximalt flöde på 80 liter per minut. Flödet är proportionellt mot joystickspositionen. Och lyftänden styrs av ett elektrohydrauliskt ventilblock med hydraulisk regenerering på bommens rörelser då den sänks och dras in.

Effektiviteten i de elektriska motorerna är 85 procent, vilket kan jämföras med 45 procent i en motsvarande dieselmotor. Litiumjonbatteriet på 96V har kapacitet nog att räcka för normal användning under ett helt arbetspass.  

Drivmotorn använder istället för ett traditionellt bromssystem så kallad regenerativ bromsning, vilket hjälper till att fylla på batteriet under arbetsprocessen. Hydraulsystemet regenererar också flöde samtidigt som bommen sänks, vilket minskar effektbehovet och förlänger drifttimmarna. Bromsregenereringen stängs automatiskt av när batteriet är fulladdat.

Ytterligare en fördel med elektriskt drivna maskiner är signifikant lägre ljudnivåer, vilket gör Loadall lämplig för arbete i ljudkänsliga stadsmiljöer. 525-60E ger en ljudnivå på endast 66,7dB inne i hytten och 92,2 dB utanför. Maskinen kan utrustas med ett ljudalarm som talar om för personer i omgivningen när maskinen är i rörelse.

Maskinens utvändiga dimensioner är oförändrade från dieselmodellen och 525-60E har samma utvändiga svängradie på 3,7 meter. Maximal lyftkapacitet är 2,5 ton med en maximal last på 2 ton vid full arbetshöjd på sex meter. Maskinen är utformad för att leverera liknande cykeltider som den konventionella dieselmodellen, utan någon som helst förlust i prestanda.

 

Nya modeller i ROTO-serien från Merlo

Modellserien ROTO är en av Merlos viktigaste produkter. Och Hüllert Maskin har nyligen introducerat R40.18S på den svenska marknaden.

Nya R40.18S har det minsta chassiet i Merlos ROTO-serie. Modellen har en maximal lyftkapacitet på 4000 kg och maximal lyfthöjd på 18 meter. Modellen finns även med en lyfthöjd på 16 meter , med samma chassi, men har då beteckning R40.16. 

Den tidigare modellen av R40.18 har utvecklats och uppdaterats för att bli ännu bättre för maskinisten. Den har ny teknik för ökad styrka, exaktare körning och ökad säkerhet för att nämna några förbättringar.

Modellen bibehåller sin smidighet med chassiet, stödben och bom likt den föregående modellen. Precis som tidigare har R40.18S 400 graders rotation på övervagnen. 

Maskinen har en stor och rymlig hytt, med god sikt för att ge maskinföraren den bästa arbetsplatsen. Hytten är likadan som på den största ROTO-modellen, R50.35S Plus som lanserades tidigare under 2020. 

Hytten har en ny klimatanläggning som håller måttet för nordiska förhållanden under både vinter och sommar. Den tiltbara hytten har försetts med ny mjukare tilthydraulik. R40.18S har även ett omarbetat elsystem som baserats på R50.35S Plus.

Beställaren kan välja mellan två olika utföranden av joystick. De är båda kapacitiva, det vill säga att de har sensorer som känner av förarens hand (även möjligt med handskar på). 

Det innebär att det tidigare dödmansgreppet inte längre behövs, maskinen vet när föraren är aktiv. I höger joysticks armstöd finns också en integrerad manöverpanel lätt tillgänglig för maskinens många andra funktioner såsom stödbensmanövrering, nivellering, chassifjädring med mera.

Merlo utökar också den populära Panoramic-serien med nya modeller - P40.17 Plus och P50.18 Plus.

Merlo P50.18 Plus är en helt ny modell som tidigare inte funnits på marknaden. Närmaste ”syskonet” är P40.17 Plus som nu har lanserats på nytt. Modellbeteckningen är densamma, men maskinen i sig är helt nykonstruerad. 

Båda modellerna byggs enligt Merlos nya modultänk, där olika delar produceras var för sig för att slutligen monteras ihop till en enhet. Det innebär att de två nya modellerna till stor del har samma tekniska funktioner och system. 

Den nya 10-tumsdisplayen visar lyftdiagram och överlast med tydlig och användarvänlig grafik, även i strålande sol. Andra nyheter är en kapacitiv joystick med integrerad fram- och backfunktion.

Båda modellerna har också en ny konstruktion av axlar, som är kraftigare än tidigare. Sidoförskjutningen, nivelleringen och stödbenen har samma funktioner som på tidigare P40.17. 

Stödbenen har också blivit kraftigare och ett helt nytt hydraulsystem har utformats. Motorn är en fyrcylindrig Deutz som uppfyller kraven i ”Steg 4 Final” beträffande avgasrening.

Maskinerna kan beställas med vridbart alternativt svenskt fäste, exempelvis BM. Merlo erbjuder dessutom ett helt eget redskapsfäste. 

Även Merlos nya modellserie Roto S Plus av runtomsvängande teleskoplastare har utvecklats och fyllts på med ny teknik för bättre säkerhet, effektivitet och prestanda.

I den nya serien finns sex modeller, från R50.21 S Plus som lyfter 5 ton 21 meter till R70.28 S Plus som lyfter 7 ton 28 meter. Den nya Roto S Plus-serien utmärker sig bland annat genom förbättrad prestanda och effektivitet. 

Maskinerna har större motor, nytt hydraulsystem och ny drivlina, samt ny tiltbar hytt, kapacitiv joystick, klimatanläggning anpassad för både vinter och sommar, nytt lasthanteringssystem med ny display och funktionslayout, och ny chassifjädring.

 

Teleskoplastare som hybrid-modell från Manitou

Bi-Energy finns nu som tillval på Manitou MRT P+ teleskopslastare. Lösningen gör det möjligt att använda el som driftkälla när maskinen står stabilt på stödbenen. Manövreringarna mellan arbetsplatserna görs med hjälp av dieselmotorn, men när maskinen står på plats, tillkopplas 380 volt med hjälp av en 10 meter lång kabel.

Med Bi-Energy erbjuder Manitou en lösning som gör att maskinen kan arbeta på ren el-drift istället för med den traditionella dieselmotorn, när den står stabilt på stödbenen. I praktiken betyder det farväl till motorljud samt utsläpp.

Bi-Energy är en enhet som kan flyttas mellan maskinerna. Om man har flera Manitout MRT P+ som är fabriksförberedda för systemet kan man applicera det på den som har mest behov av det, till exempel en maskin som ska arbeta i en miljö där det finns begränsningar för utsläpp eller ljudnivå. Alla funktionerna maskinen har på dieseldrift finns kvar, men användaren får en lägre driftskostnad med eldrift.

Med Bi-Energy kan företaget erbjuda en lösning till kunder som har krav på så miljövänliga maskiner som möjligt, men finns det inte möjlighet att köra dem på el så fungerar de fortfarande på dieseldrift.

Manitou har nu också uppgraderat teleskoplastaren MT1840 till MT1840 ST5. Den nya maskinen är utrustad med en Deutz Steg V motor på 100 hk. Den har dessutom den nya läsvänliga ”Harmony display”, ny förbättrad motorhuv, förbättrat insteg easy step. Som nya extrautrustningar finns bland annat backkamera och automatiskt vändbar kylfläns.

 

Scandlift GTS säljer DIECI

GTS i Göteborg, som numera ingår i Scandlift, har från och med i augusti 2020 börjat marknadsföra DIECIs program av stela och roterande teleskoplastare. ”Vi har koncentrerat oss på de vanligaste längderna i Sverige, 6-18 meter på stela och 25 meters på roterande. Vi kallar dem för Nordic Edition och utrustar dem med bl. a. Shide-shift, Bom fjädring, DEFA motorvärmare och AC”, berättar Tommy Bäckman som är säljare.

ICARUS 50.18 GD Nordic Edition är teleskoplastaren speciellt avsedd för större arbeten inom byggnads och industribranschen tack vare den stora stabiliteten, kraften och lyfthöjden på 17,80 meter. 

ICARUS 50.18 GD har en max lyftkapacitet på 5000 kg. Utan last har maskinen en vikt på 14,750 kg och drivs av en Kubota Diesel 85,1 kW, Steg 5/Tier 4f.

Apollo 26.6 är den minsta och smidigaste teleskoplastaren med fast arm för industrin och byggbranschen. Den lilla storleken gör den perfekt för trånga utrymmen som city byggen och parkeringsgarage, lastning och lossning.

Till Apollo 26.6 finns ett brett utbud av tillbehör som kan köpas till, bland annat skopa, snöplog, materialkorg, krok och jib. Maskinen kan även köras på hydrerad vegetabilisk olja (HVO). 

Apollo 26.6 har max lyftkapacitet på 2600 kg och max lyfthöjd på 5,68 meter. Den väger utan last 5000 kg och drivs av Kubota Diesel 55 kW, Steg 5/Tier 4f.

 

Bobcat lanserar roterande teleskoplastare

Bobcat presenterar nu en ny generation av roterande teleskoplastare. Bobcat har här samarbetat med Magni TH i Italien för att utveckla den nya serien. 

I det nya Bobcat-serien finns tio Steg V modeller för den europeiska marknaden, med lyfthöjder från 18 till 39 meter och lyftkapacitet från 4 till 7 ton.

I den rymliga hytten är den nya Bobcat-serien utrustad med en stor, ljus pekskärm med finkänslig maskinkontroll. Maskininställningar hanteras på fem olika sidor. Att navigera mellan dessa sidor är enkelt och finkänsligt med hjälp av pekskärmen eller ”jog-shuttle”.

I Bobcats roterande teleskoplastare är redskapen nästan lika viktiga som själva maskinen, eftersom de ger den mångsidighet som behövs på plats. Tillbehören är vanligtvis gafflar som levereras som standard, kranarmar, vinschar eller jibvinschar, manskorgar och skopor.

De flesta av de nya roterande Bobcat-teleskoplastarna är utrustade med fjärrkontroll för att kunna manövrera maskinen från manskorgen samt för att manövrerar maskinerna på distans för att förbättra sikt och precision på jobbet.

Bobcat har också nyligen lanserat ett nytt sortiment av Steg V-kompatibla teleskoplastare som erbjuder flera ytterligare funktioner och mångsidighet. 

De nya maskinerna drivs av 75 hk Bobcat D34 steg V dieselmotor, baserad på en väl beprövad design installerad i tusentals Bobcat teleskoplastare över hela världen.

Den nya D34 Stage V-motorn tillåter kunder att använda sina teleskoplastare i utsläppsreglerade zoner tack vare det nya efterbehandlingssystemet med partikelfilter. Dessutom använder motorn inte SCR (Selective Catalytic Reduction), så det finns inget behov av AdBlue.

De nya Steg V-teleskoplastarna erbjuder bättre användarvänlighet och effektivitet.

 

Sveriges första helelektriska teleskoplastare från Faresin

Företaget Lindborgs Maskinkonsult i Örsundsbro säljer italienska teleskoplastarmärket Faresin på den svenska marknaden. Faresin har ett tiotal modeller i sortimentet, både el- och dieseldrivna.

Den unika Faresin 6.25 Diesel Steg 5 Sweden Edition vill man lyfta fram lite särskilt. Maskinen har hydrauliskt verktygsfäste, motorvärmare, eluppvärmda speglar, fyra kraftiga ledlampor, dragögla bak som klarar sexs ton och teleskoplastaren är försedd med gafflar. Man vill också lyfta fram Faresin 6.26 som är helt eldriven. Enligt Lindborgs Maskinkonsult är den Sveriges helelektriska teleskoplastare och har samma lyfthöjd, lyftkapacitet, längd och bredd som sitt dieseldrivna syskon. Faresin 6.25 och 6.26 har man en särsklid julkampanj på just nu. Mera information på leverantörens hemsida.

www.lmkap.se

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×