Stark utveckling hos Avant Tecno med intressanta nyheter

Publicerad 2/4 kl. 12:18

Det går bra för Avant Tecno. Lysande försäljningssiffror och smarta finska produkter för effektiv lastning och access och intressanta nyheter visas på Bauma.

Finska tillverkaren Avant Tecno i Ylöjärvi strax utanför Tampere har uppvisat en fantastiskt utveckling under många år. I Sverige säljs företagets produkter av Nordfarm. Idag har man egna försäljningsbolag i Tyskland, Storbritannien och sedan sju år tillbaka även i USA. Vidare säljs produkterna i drygt 50 länder runt om i världen via importörer som exempelvis Nordfarm.

 

Laddar inför Bauma

I januari ställde man ut på mässan World of Concrete i Las Vegas och chefen för det amerikanska bolaget, Jukka Kytomäki, berättade att det går mycket bra för bolaget på den amerikanska marknaden. Under de sju år man varit representerade i USA har man stärkt sina ställningar inom trädgård, bygg- och anläggning och rental och nu är man redo för att ge sig in i demoleringsbranschen på allvar och konkurrerar med kompaktlastartillverkare som exempelvis Bobcat.

Den 14 februari anordnade Avant Tecno en pressvisning av nyheter som kommer att visas på Bauma. PDs utsände Andrei Bushmarin fanns på plats. Det var en hel del nytt som visades. De riktigt stora nyheterna var att man nu introducerar en helt ny Avant 800 series samt att man nu går vidare i utvecklingen av sin eldrivna kompaktlastarserie E Series. Man släppte dessutom nya liften Leguan 135 Neo.

Men den riktigt stora nyheten är nog ändå nya Avant 800 Series. Serien är den största och mest kraftfulla lastarserien från Avant Tecno. Serien flyttar gränserna för kompaktlastare och klarar att lyft upp till hela 1900 kg upp till 3,5 meter. Men fortfarande är lastaren mått kompakta med en bredd på 1,5 meter, längd 3,4 meter och en höjd på 2,2 meter. Maskinens vikt startar från 2,5 ton vilket innebär att den snudd på lyfter sin egen vikt. Den artikulerade konstruktionen gör maskinen mycket mångsidig och kraftfull.

800-serien kommer till en början att omfattas av två modeller: Avant 860i med en Kohler-motor med beteckningen KDI 1903 TCR 42 kW/57hp som är en turbomatad diesel som följer EU-direktivet Stage V and US Tier 4. Den andra modellen är Avant 850 som är försedd med en Kubota V2403 36 kW/49 hp diesel som designats för marknader utanför EU och USA.

800-serien är försedd med en hydrostatisk transmission och hydraulisk drivmotor på varje hjul och har två drivhastigheter vilket är kännetecknande för Avant. Maxhastigheten är 30 km/h och oljeflödet för tillbehör ligger så högt som 80 l/min. En teleskopbom är standard på serien så klart. Teleskopdelen på bommen kan ökas och minskas 820 mm och hela bommen har en total räckvidd på 3,5 meter. Den god räckvidden gör 800-serien till ett utmärkt hjälpmedel i en rad olika verksamheter. 800-serien är utrustad med Avant snabbkopplingsystem för tillbehör vilket gör verktygsbytet mycket smidigt. Seriens hytt är certifierad enligt ROPS/FOPS och en stängd hytt med värme. Hytten är rymlig och är försedd med stora fönster för god sikt.

På Bauma 2016 lanserade Avant Tecno sin första eldrivna kompaktlastare, Avant 5e. Sedan dess har serien vidareutvecklats och försetts med det första lithium-ion batteriet på en eldriven kompaktlastare på marknaden, vilket är Avant e6. Serien är idag 100-procentigt eldriven. E5 drivs av ett AGM-batteri och e6 som sagt med ett lithium-ion-batteri. Fördelar med eldriften är bland annat inga utsläpp och väldigt låg bullernivå. Maskinerna är försedda med två elmotorer, en för drivtransmissionen och en för hydraulsystemet. Elmotorerna ger ett omedelbart och maximalt vridmoment och maskiner har en utmärkt lyft- och dragkapacitet. Maskinerna har inbyggda 230V/16A batteriladdare. Lyftkapaciteten upp till 900 kg och lyfthöjden ligger på upp till 2,8 meter. Dimensionerna är 2,55 meter i längd, 1,98 meter i höjd och bredder från 1,03 meter. Maskinvikten startar vid 1,4 ton.

Nya liften Leguan 135 Neo är första liften byggd på en helt ny plattform som gör arbetet med liften betydligt mera användaranpassad. Alla moment sköts med hjälp av manöverspakar som förenklar och breddar användningen av liftens bom. Plattformen är försedd med både automatisk och manuell utjämning. Den automatiska användningen har gjort enkel och sker med en knapptryckning. Vid ojämnt underlag anpassar sig liften smidigt till underlaget. 

Leguans inbyggda automatiska utsträckningsfunktion mäter korgbelastningen och den maximala utsträckningen är beroende av denna automatisering.

Att ta bommen tillbaka till transitläge har gjorts väldigt enkelt, håll bara ner en enda knapp och bommen hittar sig automatiskt tillbaka till transitpositionen. Avant In-house mjukvaruutveckling har sett till att förhindra att korgen och bommen kollidera med någon annan del av maskinkroppen.

135 Neo har gjorts lägre och smalare än sina föregångare, men det har inte gjorts några kompromisser som påverkar maskinens off-road kapacitet. Leguan-lift är kända för enkelhet och servicevänlighet vilket också har varit två viktiga aspekter vid utvecklingen av denna maskin.

Maskinen drivs av en Honda GX390 bensinmotor, som är utrustad med automatisk revolutionskontroll. 135 Neo kan utrustas med antingen 4WD eller gummiband. Som alla leguanmodeller är det möjligt att beställa en med en skräddarsydd släpvagn, vilken den kan köras på utan att behöva ta bort enheten från släpvagnen.

Elektrisk motor (230 V eller 110 V) samt fjärrstyrning för kör- och utriggerfunktioner finns som tillval.

Med växande intresse mot grönare maskiner kommer Leguan 135 Neo att bli tillgänglig med batteridrift under 2019.

Den som vill tas sig en närmare titt på nyheterna rekommenderas att besöka Avant Tecno på Bauma i april. Avant Tecnos monter ligger utomhus med adressen FN.1020/5.

www.avanttecno.com

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×