Ren perfektion från Japan

Publicerad 22/12, 2016 kl. 16:21

Japan är ett fantastiskt land. Det är så mycket annorlunda, men ändå så lätt att förälska sig i dess kultur, människor och natur. PDs redaktör Jan Hermansson, rapporterar om sin resa i landet som inkluderade ett besök hos tillverkaren Shibuya i Hiroshima.

Japan kan beskrivas med ett ord: Rent. Gatorna är rena, infrastrukturen i allmänhet välorganiserad och allt verkar fungera smidigt och framför kommer allt och går i tid. Japansk mat är också ren och serveras ofta på ett konstnärligt sätt. Utseende på maten är lika viktigt som smaken. Och det japanska folket har ett rent utseende, är vänliga och öppna med stor gästfrihet.

 

Shibuya Company, en av de största inom sitt område i Japan

Shibuya är ett välorganiserat företag med ett omfattande produktsortiment och hög kompetens inom utveckling och tillverkning av diamantverktyg och maskiner för sågning och borrning i betong och andra byggmaterial. Företaget är beläget i samhället Hatsukaichi som är en förort till Hiroshima i den sydvästra regionen av Japan. Hiroshima som stad har en befolkningsmängd på cirka 1 miljon, medan prefekturen Hiroshima har cirka 3 miljoner, inklusive 120 000 som bor i Hatsukaichi. Det är lätt att nå Hiroshima med flyg eller höghastighetståget Shinkansen. Hiroshima ligger cirka 800 km från Tokyo och tar ca 4 timmar av Shinkansen.

Hatsukaichi ligger på sluttningarna av ett berg direkt vid stranden av ett innanhav till Stilla havet. Shibuyas fabrik ligger intill hamnområdet och mitt emot den välkända och heliga ön Mayajima med Itsukushima Shrine och det den flytande Thorii-porten.

Shibuya är en av Japans ledande tillverkare inom håltagningsindustrin. Internationellt är Shibuya mest känt för sitt breda utbud av elmotorer och kompletta kärnborrsystem med olika typer av borrstativ. För närvarande är det främst kärnborrsystem som exporteras, medan diamantverktyg och andra maskiner säljs på hemmamarknaden. Företaget har 160 anställda, 100 på huvudkontoret och fabriken i Hatsukaichi och resten fördelade på sju kundcenter över hela landet. Varje kundcenter har en försäljningsavdelning, serviceverkstad och eftermarknadsavdelning. Mer komplicerade reparationer och underhållsarbeten utförs på det centrala servicecentret på fabriken i Hatsukaichi. Leveranstiden på standardreparationer är tre dagar, två dagar leverans och en dag reparation.

 

Nästan 90 och fortfarande i arbete

Namnet Shibuya är välkänt i Japan och går så långt tillbaka som till 700-talet. Japaner som bär namnet Shibuya härstammar normalt till samma familj. Grundare av Shibuya Company Katsuji Shibuya är 89 år gammal och fortfarande aktiv i bolaget. Han har dessutom skrivit en bok om familjenamnet och om företaget. “Det tog mig 13 år att skriva boken och den publicerades 2003. Den berättar historien om namnet Shibuya och historien om hur jag startade företaget”, säger Katsuji Shibuya.

Det var hans fru Masako som härrörde från Shibuya-familjen och han bytte sitt efternamn till hennes. Katsuji Shibuya är ursprungligen tekniklärare och arbetade inom högstadiet. I början av 1950-talet lämnade han undervisningen och började sälja jordbruksredskap och maskiner. Efter ett tag blev han en distributör av Kubota lantbruksmaskiner. Han var mycket framgångsrik i sin verksamhet och utsågs till landets bästa återförsäljare för Kubota jordbruksmaskiner under några år.

På 1950-talet dominerade livsmedelsindustrin i sydöstra Japan där Hiroshima ligger, men under det följande decenniet skulle staden och hela regionen omvandlas. Nya typer av tillverkningsindustrin etablerade sig i området och betong blev ett allt vanligare byggmaterial. “På 1950-talet var de flesta av husen här byggda av trä, men när betong blev det byggnadsmaterial man föredrog insåg jag att detta är framtiden. Användningen av betong ökade snabbt och med det behovet av nya typer av maskiner att bearbeta betongen”, säger Katsuji Shibuya.

Han ville vara en del av denna utveckling och ville starta sin egen produktion för att vara mindre beroende av andra tillverkare. Han såg en möjlighet efter att ha sålt US Rigid och Milwaukees maskiner i många år. År 1969 startade han sin första produktion av borrmotorer. Den första borrmotorn kallades TS-1. Efter ett par år byggdes TS-1 om vilket gav försäljningen ett uppsving. Efterfrågan på utrustning för att såga och borra i betong ökat dramatiskt. Tillsammans med framgångsrik produktion och försäljning växte företaget snabbt. Under företagets två första decennier sålde Shibuya sina produkter huvudsakligen på den inhemska men när exportverksamheten började 1978 växte också verksamheten.

Utvecklingen av maskiner för håltagning ökade och idag har Shibuya 15 olika basmodeller av borrmotorer, ett antal olika tillbehör, som automatisk matningssystem, vakuumdynor, borrstativ, vattenuppsamlingutrustning med mera. Shibuya tillverkar också vägg- och vajersågar och har ett stort utbud av olika typer av diamantverktyg. Cirka 50% av produktionen är borrsystem, andra maskiner och tillbehör medan resterande 50% är diamantverktyg. I Japan är Shibuya mycket stark på diamantverktyg och en av de största leverantörerna till den japanska marknaden. Företaget har gjort kärnborr i över två decennier och är den ledande leverantören av i synnerhet diamantborrkronor i Japan. Företaget startade sin tillverkning av diamantklingor 2004.

 

Exporten kom med Norikazu

Katsuji Shibuyas son Norikazu, som kom till företaget efter sina studier vid University of Pennsylvania, USA, började arbeta med att bygga upp företagets exportverksamhet. Under 1978 började man exportera sina produkter till olika asiatiska länder såsom Sydkorea, Hongkong och Singapore. Idag säljs framförallt Shibuyas borrsystem  över hela världen. Europa är en starkt växande marknad, men den största exportmarknaden är USA. Distributör för USA och Kanada är företaget DITEQ Diamond Tools & Equipment. Företaget ansvarar också för den sydamerikanska marknaden.

Shibuyas högsta prioritet på försäljningssidan är att öka exporten från nuvarande 10%. De återstående 90% av produktionen säljs på hemmamarknaden. Cirka 50% av exportandelen går till den amerikanska marknaden. “Vi vill växa på alla utländska marknader, men särskilt i Europa och USA och vi vill bygga upp en stadig fotfäste, särskilt i Tyskland och Skandinavien”, säger Norikazu Shibuya.

För närvarande har företaget cirka 30 distributörer runt om i världen. Den ryska marknaden är också stor och under 2015 var marknaden nummer två efter USA. Norikazu berättar att man är särskilt intresserade av att etablera sina produkter på den svenska marknaden. Idag har man återförsäljare i alla de nordiska länderna men ingen i Sverige. “Jag tror att våra produkter skulle passa utmärkt på den svenska marknaden. Dom är smidiga, lätta att arbeta med och serva samt framförallt kraftfulla. Jag ser också många likheter mellan Japan och Sverige både vad gäller utveckling och tillverkning samt  hur håltagarna jobbar”, säger Norikazu. “Vi är väldigt intresserade att komma i kontakt med en lämplig distributör i Sverige”, tillägger Norikazu. En viktig anledning till att Shibuya vill öka exporten har att göra med den nuvarande situationen i Japan. “Befolkningen i landet minskar ganska dramatiskt. Japanernas genomsnittsålder är hög och det föds för få barn. Vi kan inte bara förlita oss på vår hemmamarknad av denna anledning “, säger Norikazu. För närvarande har Japan har en befolkning på cirka 120 miljoner och om populationsutvecklingen inte förändras kommer den japanska befolkningen att minska med 40% under de närmaste 80 åren.

Trots en minskande befolkning i Japan ser håltagningsmarknaden mycket lovande ut de närmaste åren. Det finns cirka 1800 håltagningsentreprenörer och cirka 5500 rivningsföretag i Japan för närvarande och genomsnittet använder ganska gammal utrustning som behöver bytas ut under de kommande tre till fem åren. Tokyo, en stad med 13 miljoner invånare, är också värd för de olympiska spelen år 2020, vilket kommer att kräva insatser inom  infrastruktur, ny arenor ska byggas och en rad ny fastighetskomplex. Spelen kommer också att locka utländska besökare och öka turismen. Förutom detta så upplever byggbranschen i Japan rent generellt ett uppsving med många nya projekt utspridda över hela landet.

Hittills är Shibuya främst kända för sina borrsystem men man siktar på att öka sin export av andra produkter i sortimentet också. I takt med att deras produkter CE-godkänns kommer exportintervallet ökas. “Vi kommer att arbeta hårt för att öka utbudet av produkter är CE-märkta”, tillägger Norikazu.

Han nämner också att man planerar att även börja exportera sina diamantverktyg. Diamantverktyg är en tuff marknad med så många lågprismärken. Men Norikazu är övertygad om att Shibuyas diamantverktyg erbjuder bättre livlängd, prestanda och har högre avverkning än många andra märken. “Vi säljer inte våra diamantverktyg på pris utan kvalitet vilket gäller för allt som vi producerar”, säger Norikazu.

Shibuya byggde sitt huvudkontor och fabrik i Hatsukaichi för cirka 15 år sedan. Kontor, produktionsområde, lager och servicecenter uppgår till cirka 10 000 m2. Innan nuvarande anläggning byggdes var verksamheten uppdelad på tre ställen i närheten. “Att ha allt tillsammans på ett ställe och även nära hamnen har hjälpt en hel del för att öka effektiviteten och hantering”, säger Norikazu.

Bolaget har en hög grad av egen tillverkning. Några komponenter köps från främst japanska legotillverkare i närområdet men en hel del komponenter tillverkas och maskinbearbetas i den egna fabriken. Alla diamantverktyg tillverkar man själva. Standardverktygen dominerar men en hel del diamantverktyg är skräddarsydda för vissa större japanska håltagare och deras projekt. Tillverkningsmaskiner är moderna och till större delen CNC-styrda. Den minsta borrmotor TS-092 är mycket populär på den japanska marknaden medan de mellanklassens TS-252 och den stora borrmotorn TS-403 främst går på export.

 

Nya produkter

Norikazu berättar att borrmotorprogrammet ständigt uppdateras och några nya modeller kommer att lanseras inom en snar framtid. Företaget har också väggsågar i sortimentet och arbetar med att utöka även det sortimentet. “Numera handlar det mest om eldrivna maskiner och att hydraulstyrt är på klar nedgång som i många andra länder. Vi säljer dock fortfarande lite hydraulstyrt men främst för använding i väldigt speciella projekt. Eldrivet är det som dominerar”, säger Norikazu. Norikazu berättar också att man arbetar med att ta fram en ny typ av diamantsegment med ökad prestanda och livslängd.

Shibuya är fortfarande ett familjeägt och grundare Katsuji Shibuya kommer, trots sin ålder, till jobbet varje dag. “Jag vill att min pappa ska vara aktiv trots sin ålder och jag vet att han älskar sitt arbete”, sade Norikazu. Förutom Norikazu och hans far innehar Norikazu två söner, Kazuyoshi och Akinori chefspositioner på företaget. Norikazu har också två svågrar som arbetar i företaget.

I år förväntas omsättningen för Shibuya Company att hamna över 290 MSEK och målet är att öka exportandelen upp till 20 % under de kommande fem åren. “Jag vet att vi har mycket bra produkter byggda med japansk expertis och perfektion i alla aspekter. Våra kunder är nöjda eftersom alla våra produkter fungerar bra, är tillförlitliga, lätta att använda och underhålla samt reparera. Just därför skulle de passa bra även för den svenska marknaden. Vi strävar efter att bygga ännu bättre verktyg och maskiner, bredda sortimentet och öka vår närvaro i både utvecklingsländer och industriländer“, säger Norikazu Shibuya.

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×