Livet före och efter Bauma

Publicerad 22/5 kl. 10:35

Den tyska mässan Bauma fortsätter att ha väldigt stort inflytande på byggmaskinmarknaden i framförallt Europa.

Det bevisades tydligare än någonsin vid den senaste upplagan i München i april. Årets mässa blev den bästa på många år. Antalet utställare hade ökat och även antalet besökare med 40000 personer samt att man än en gång lyckats öka utställarytan. Mer om detta kan du läsa i ett stort reportage på sidorna 10-16. 

Men Bauma som företeelse är unik. Inte bara att det är världens största mässa alla kategorier men den har som mässa ett oerhört stort inflytande på marknaden. Det är här som nyheterna och innovationerna lanseras för första gången och det är här som trenderna vänder. Det händer inte på våra lokala och nationella mässor utan just på Bauma och ingen annanstans. Förr, för en väldig massa år sedan, var det dels långt mellan mässorna, och dels reste folk inte alls i den utsträckning som nu. Då var det förhållandevis vanligt att en innovation eller en hel världsnyhet försynt kunde lanseras på en byggmaskinmässa i Göteborg eller maskinmässa på Täby Galopp. Men inte nu längre. Nu läggs produktutvecklingsplanerna efter hur de stora mässorna arrangeras och Bauma är i topp. För dit kommer faktiskt många av köparna hur långt det än är att resa och dyra hotellnätter verkar inte avskräcka heller. “Gretas”, vädjan om minskat resande med flyg verkar ännu inte påverkat den kategori av människor som besöker Bauma. Det märks också på Münchens flygplats som börjar bli en av de större i Europa. Inte bara på grund av Bauma men många andra stora mässor som arrangeras på Messe München och så Oktoberfest förstås. Bauma är en kassako för Messe München och hela regionen och har arrangerats i 65 år. Men det är under de senaste tio femton åren som konceptet formligen exploderat. Mycket tack vare en effektiv marknadsföring i kombination med en bra produkt och inte minst tack vare tysk minutiös planering och exakthet in i minsta detalj. 

Under de senaste 15 åren har Messe München också sjösatt en rad andra mässprojekt kopplade till Bauma i Tyskland vilka är Bauma China, bc India, Bauma South Africa, Bauma CTT Russia och M&T Expo i Brasilien. I Indien och Sydafrika samarbetar man med Conexpo och i Brasilien med Sobratema, Brasiliens motsvarighet till Sveriges Byggindustrier. Genom dessa systermässor har man effektivt kunna marknadsföra även mässan hemma i Tyskland. Något som haft stor betydelse för Baumas framgång är också utvecklingen och förändringen av köparnas inställning till att inhämta information om nya produkter men även hur tillverkarna och säljarna ändrat sitt sätta att nå fram till kunderna. En viktig ingrediens är också flygbiljettprisernas utveckling där priserna kraftigt gått ner. Men beroende på hur världssamfundet agerar gällande miljön och tar jordens uppvärmning på allvar kan mässor som Bauma just nu befinna sig på sin absoluta topp. Med kraftigt ökande flygpriser kommer Baumas besökarantal att kraftigt reduceras. I år kom 250000 av totalt 620000 besökare från länder utanför Tyskland. Bara från Kina kom 5500 besökare vilket är den högsta siffran någonsin.
 

Jan Hermansson,
jan.hermansson@pdworld.com
Chefredaktör

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×