Keestrack visar bredd och hybridteknik på Bauma

Publicerad 2/4 kl. 12:30

Keestrack presenterar delar av sitt utbud av larvburna kross- och sorterverk på årets Bauma. Konkrossen H6e och käftkrossen B7e är två av flaggskeppen, högintressanta för den svenska marknaden.

Det är med ett starkare utbud än någonsin som Keestrack ställer ut på årets Bauma, som hålls i München den 8–14 april. Med kostnadseffektiv hybriddrift som ledmotiv visar företaget vad traditionen av innovation betyder för produktivitet, handhavande, miljö och ekonomi. Under de första fem dagarna finns Fredheim Maskin AS, Keestracks representant för den svenska och norska marknaden, på plats.

Käftkrossen Keestrack B7e, med kapacitet på 700 ton per timme, ersätter den mindre B6. Maskinens kärna är den väl beprövade käftkrossen Sandvik CJ 412, med ett intag på 1 200 x 830 millimeter och som klarar block upp till 700 millimeters bredd. Minsta käftavstånd är hydrauliskt reglerbart mellan 75 och 250 millimeter.

B7e levereras som plug-in-hybrid, där krossen drivs av en elmotor på 132 kW. På krossverket finns även en 55 kW elmotor som ger hydraulkraft till larverna, lyftcylindrarna, den vibrerande mataren försedd med tvåstegs grizzly samt till transportband.

Det dieselelektriska motorpaketet är monterat på krossverket, men kan även fås avtagbart för att skydda det mot damm och vibrationer. I motorpaketet finns en Volvo-diesel på 273 kW (steg 3a) alternativt 285 kW (steg 4), som i sin tur driver en generator på 330 KVA. Det är också möjligt att ansluta krossverket till elnätet eller en extern generator.

Trots sin storlek och kapacitet kommer transportvikten för B7e ner under 60 ton efter att mataren har lyfts av. Separat transport av motorpaketet sänker vikten med ytterligare sju ton.

Den mångsidiga konkrossen Keestrack H6e är en fullhybrid, avsedd för material upp till 215 millimeter. Den variabla krosskammaren erbjuder ett minsta krossavstånd på 6–44 millimeter. Den specialanpassade konkrossen Keestrack H6e, baserad på Sandviks teknologi, levererar upp till 400 ton per timme i merparten av fraktioner. Den tredäckade eftersikten, med en yta på hela 24,5 kvadratmeter, ger en effektiv återcirkulering av övergrovt material, vilket garanterar önskad kvalitet till rätt kostnad.

Själva krossen drivs av en elmotor på 220 kW. Därtill kommer två mindre motorer för övriga funktioner. Kraften levereras av det avtagbara motorpaketet, som kombinerar en dieselmotor på 345 kW med en generator på 500 KVA. Precis som med B7e och andra hybridlösningar från Keestrack är det också möjligt att ansluta krossverket till elnätet eller en extern generator. Totalvikten för H6e stannar vid 62 ton och blir drygt tio ton lägre utan eftersikt.

Även slagkrossen Keestrack R6e har mångsidigheten som signum, likaväl som den är kompakt och i högsta grad mobil. Den har dubbel försikt samt en dubbeldäckad eftersikt med återcirkulering av övergrovt material. R6e visas nu som fullhybrid i plugin-version, men finns även med dieselhydraulisk drift och med delvis eldrift. Ett dollysystem gör det enkelt att omlokalisera R6e med tillhörande enheter.

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×