Goda nyheter från skrotsaxtillverkarna

Publicerad 22/12, 2016 kl. 15:04

I november i år steg priserna på skrot efterlängtat och i USA ökade det för första gången sedan april. Prisökningen bedömdes av vissa som en reaktion efter ett tillkännagivande om att en tidigare VD för Nucor Corp, landets största stålproducent, utsetts till tillträdande president Trumps övergångsteam. Kinas regering har dessutom beslutat att öka återvinningen av förbrukade bilar vilket har ökat efterfrågan på utrustning som används för skrotning av bilar. Båda dessa förändringar har inneburit goda nyheter för världens tillverkare av bland annat skrotsaxar.

Bra skrotsaxar håller länge

Även den svenska skrothanteringsbranschen har påverkats av det låga priset på skrot vilket inneburit en minskad efterfrågan på verktyg och maskiner för hantering och återvinning av skrot. Rivningsrelaterade skrothantering har dock inte påverkats mer än att skrotmaterial från rivningar genererat mindre intäkter. I årets sista utgåva av PD publicerar vi alltid en sammanfattning över nya skrotsaxar som levererats under året. Nyhetsflödet brukar dock inte vara överväldigande då verktygen tenderar att hålla ganska länge och behovet av nya modeller inte är lika stort som exempelvis vad gäller hydraulhammare. Skrotsaxsektorn är mera statisk än andra verktygssektorer och leverantörernas antal ganska begränsat om man talar om skrotsaxar med hög kvalitet. I synnerhet inom skrotsaxvärlden står priset i stark relation till vad saxen levererar.

 

La Bounty, fortsatt kungen bland skrotsaxar

La Bounty skrotsaxsortiment som ett antal år tillbaka ägs av amerikanska Stanley håller fortsatt ställningarna som nummer 1 ifråga om högkvalitativa skrotsaxar. Eftersom La Bounty är originalet har varumärket blivit lite synonymt med namnet. Ungefär som man ibland kallat alla kompaktlastare för Bobcat. Under året har La Bounty dock inte lanserat några direkt nyheter vad gäller sina skrotsaxar. Nyheter har dock lanserats i sortimentet betongsaxar och pulveriserare. Dock har Stanley La Bountys europeiska dotterbolag gjort en del organisationsförändringar. Christophe Jarrin, som är ny försäljningschef på Stanley Infrastructure, berättar att man har många planer på att öka satsningen i Europa. Jarrin kommer närmast från italienska tillverkaren Mantovanibenne där han arbetat under flera år. I Sverige säljs La Bountys skrotsaxar av företaget IPE Göteborg som varit återförsäljare av bland annat La Bounty i över 30 år.

 

Atlas Copco introducerar nya stålskär till SC-serien

De nya skären är utformad för att skära strukturer av alla profiler och dimensioner av stål. SC-serien från Atlas Copco innehåller fem modeller i vikter från 2,5 till 8.25 ton som är avsedda att bäras av maskiner från till 16 till 110 ton. Skrotsaxarna och dess käke är utvecklad för att enkelt och närmast automatiskt styra in materialet djupt in i käken för effektivt klippning. Alla modeller i serien har ett robust roterande huvudstycke, snabb öppning och stängning och utbytbara blad.
www.atlascopco.com

 

Cat utökar sitt sortiment av sex modeller

I år har Cat Work Tools utökat sin skrotsaxserie att omfatta sex nya modeller. Med varierationer i vikt från 5 till 7.5 ton är saxarna fullspäckat med nya funktioner för effektiv bearbetning av skrot och kraftigt armerad betong. Saxarnas har utformats för effektiv klippning och är enkelt utbytbara även i fält. Skrotsaxkäken är byggd av ett enda stycke av fast metall. Den är utformad på ett sätt att säkerställa att materialet matas inuti den utan att fastna vid spetsen. Cylinderstången är gömd inuti saxhuset för att skydda. De utbytbara bladen avsmalnar mot varandra för att minimera slitage. Rotationsmotorn och vridningen kan servas medan skrotsaxen är monterad.
http://www.cat.com/sv_SE.html

 

Rotar satsar på Sverige

En tillverkare som nu aktivt söker sig in på den svenska marknaden är det nederländska företaget Rotar. Bland annat ställde man ut på mässan Demcon i september i jakt på att hitta en lämplig återförsäljare i Sverige. Rotar har lång erfarenhet från tillverkning av skrotsaxar men har inte lanserat några nya modeller under året. Däremot användes Rotars produkter på ett projekt i Danmark under året. Jatob ApS, som är ett danskt rivnings- och återvinningsföretag, använde en 8.5 ton skrotsax från Rotar för rivning av en ponton i Fredrikshavns hamn. Pontonens skrov och andra stålkomponenter skärs i bitar med hjälp av Rotar senaste skrotsX, RSS 100. För projektet förvärvades skrotsaxen och en Hitachi ZX470LCH-5B grävmaskin, genom Rotars danska återförsäljare H.P. Entreprenørmaskiner A / S. En av anledningarna Jatob ApS valde just Rotar skrotsax var saxens bränsleeffektivitet. Jatobs rapporter visar att Hitachi / Rotar i kombination med en daglig drifttid på 10 timmar sparar nästan 28 000 kr per månad i dieselkostnader, som innebär besparingar mellan 15 och 20%. Tack vare större ventiler och slangar i den skrotsaxens hydrauliska krets, strömmar olja genom saxen med mindre mottryck. Tack vare denna lösning hålls oljetemperaturen ungefär 20 ° C lägre jämfört med andra maskiner, vilket leder till betydande besparingar. Tätningar och andra komponenter i det hydrauliska systemet är mindre utsatta för intensiv värme, således fäst kräver minimalt underhåll. Med en vikt på 8.5t, kan RSS 100 boom- eller stickmonterad och finns även i en icke-roterande version. Andra funktioner inkluderar fullt inkapslande nosknivar, en robust käke, dubbla slanganslutningar för att hantera stora oljevolymer, en robust huvudsvänggrupp och en integrerad hastighetsventil.
www.rotar.com

 

Genesis värsting arbetar i Australien

Genesis skrotsaxar ser vi inte så mycket av i Sverige men är populär i framförallt USA men också i övriga världen. Nu har man lanserat sin största modell, GXT 2555R, som förvärvats av bland andra skrotfirman Liberty Industrial, Sydney, Australien. Med en skärkraft på mer än 3,000 ton är GXT 2555R kapabel att klippa en 1.2 meter tjock I-balk. Med sin 1,4 meter breda käftöppning, väger GXT 2555R mer än 31 ton. När den är monterad på Liberty Industrials grävmaskin Liebherr R994 överstiger bruttovikten på ekipaget 260 ton. Saxen är 7.85 meter lång och 2,9 meter hög och den räckvidden behövs när man river mängder av konstruktionsstål i form av tunga pannor, turbinhall, filter med mera vid Munmorak kraftstation i Australien. Jobbet innebär avlägsnande av ett 1,400MW koleldat kraftverk och detta kommer att vara den största rivningen av ett kraftverk som hittills genomförts i Australien.
www.genesisattachments.com

 

DAEMO satsar på mindre skrotsaxar

Koreanska tillverkaren Daemo har beslutat att skifta fokus i sin tillverkning av skrotsaxar. Man kommer att i framtiden satsa mer på mindre skrotsaxar som passar lättare bärare. Nyligen lanserade man DMS350 som är avsedd för grävmaskiner i 30-tonsklassen. En av modellens höjdpunkter är käften som har breddats betydligt för att klara att klippa stora H- och I-balkar. Tack vare en inbyggd hastighetsventil arbetar skrotsaxen snabbare och levererar en klippkraft på nästan 700 ton vilket är ovanligt i den här storleksklassen.
www.daemo.co.kr

 

Landets ledande

De dominerande leverantörerna av skrotsaxar i Sverige är som nämnts IPE Göteborg med sitt sortiment av La Bounty, Atlas Copco, Amas Svenska AB med skrotsaxar från Furukawa och VTN Europe, Andersen Contractor med skrotsaxar från Trevi Benne och Ståhles Mining & Construction med sitt eget fabrikat. Amas, Andersen Contractor och SMC har dock inte flaggat för några helt nya modeller under 2016. Dock släppte man nyheter under 2015 som vi redan skrivit om.

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×