Längst ut till vänster respektive höger, Daniel Sundqvist och Sven Nilsson från DS Håltagning AB. I mitten från vänster Hans Lück, försäljningschef på Husqvarna Construction Products i Sverige, Dennis Landberg från DS Håltagning och Marcus Ah

DS Håltagning gör Stockholms tunnelbana smidigare med hjälp från Husqvarna

Publicerad 12/10, 2017 kl. 17:04

Nu byter SL ut sina rulltrappor på samtliga tunnelbanestationer. En viktig kugge i arbetet är DS Håltagning AB från Upplands Väsby som gör plats för de nya rulltrapporna. Man sågar bort tonvis med fundament och öppnar upp valv med högfrekvensdriven utrustning från Husqvarna.

Företaget DS Håltagning från Upplands Väsby norr om Stockholm har fått det prestigefyllda uppdraget att vara del i renoveringen av Stockholms tunnelbanestationer. DS Håltagnings uppgift handlar om att såga bort ett stort antal fundament för att rulltrappstillverkaren Kone ska kunna installera nya rulltrappor. Alla rulltrappor ska bytas ut samt att man också kompletterar med fler rulltrappor. Förutom att såga bort betongfundament som ska ersättas med stålbockar så sågar även DS Håltagning upp en hel del valv där tjockleken ligger mellan 70 till 80 cm. Alla stålmontage utförs av Jurk Stålmontage.

 

Tuffa tidsplaner i tunnelbanan

DS står för Daniel Sundqvist som startade håltagningsverksamheten 2005. Bolaget har som sagt sitt säte i Upplands Väsby och man jobbar främst i Storstockholmsområdet. Idag är man totalt sju anställda. “Det är bra tryck med arbeten just nu och tunnelbanejobbet upptar en stor del av vår kapacitet”, berättar Daniel när Professionell Demolering mötte honom vid Hötorget tunnelbanestation i somras. Fram till juli har sju stationer gjorts och man kommer att färdigställa ytterligare sex stationer innan årets slut. Bolaget är i princip fulltecknade med jobb fram till årsskiftet.

Det är Kone som är DS Håltagnings uppdragsgivare och beställare är Stockholms Lokaltrafik. Att byta en rulltrappa tar i genomsnitt fem dagar med allt arbete. Håltagningsarbetet med att såga bort fundament sker dagtid. Varje rulltrappa som ska bytas ut har i genomsnitt 12 fundament på vardera cirka 1,5 ton som måste sågas bort. När fundamenten är borta transporteras nattetid den nya rulltrappan till stationen, då tunnelbanan är stängd, via tågspåren och lyfts på plats. DS Håltagning har två till tre man på varje jobb. För de nya rulltrapporna ersätts betongfundamenten med stålbockar istället. Det är ganska tuffa tidsplaner och allt måste klaffa och bli klart tills det är dags för montaget av den nya rulltrappan. Orsaken att DS Håltagning tillfrågades var att en tidigare entreprenör inte klarade uppgiften, berättar Daniel.

 

Valde utrustning från Husqvarna

Arbetsplatserna i tunnelbanan är väl inbyggda så allmänheten ser inte vad som försiggår bakom planken. Dock är det viktigt för DS Håltagning att störa resenärerna så lite som möjligt både vad gäller buller och vibrationer. Man har valt att uteslutande arbeta med maskiner och verktyg från tillverkaren Husqvarna Construction Products. “Vi fick upp ögonen för Husqvarnas produkter när de lanserande sin högfrekventa väggsåg 2008. Vi tyckte den verkade väldigt smidig att arbeta med och såghuvudet var lättare än konkurrenternas”, säger Daniel.

På jobbet i tunnelbana använder DS Håltagning två väggsågar av modellen WS 440 och med tillhörande powerpack PP 440. Klingorna kommer också från Husqvarna och är ljuddämpade av modellen 1410. Man är väldigt nöjd med skäregenskaperna och i synnerhet förbrukningen. Man förbrukar max en klinga per tunnelbanestation. “En annan fördel är leveranserna. Är det något som vi saknar har vi produkterna på plats på nolltid och det är en stor fördel”, framhåller Daniel. Det är Marcus Ahlgren, säljare på Husqvarna i Stockholm som ansvarar för detta.

 

Bra relation med kunder och leverantörer är viktigt

Trots att det är högtryck inom byggindustrin i synnerhet i storstäderna så upplever Daniel inte så stor konkurrens från andra aktörer. I alla fall inte på jobben i tunnelbanan. “Vi har ett antal fasta kunder som vi har mycket god relation med och jobben återkommer hela tiden. Antagligen tycker de att vi gör ett bra jobb och det är vi glada för och ska se till att fortsätta med”, säger Daniel.

Relationen med leverantören Husqvarna är också bra vilket är ett viktigt samspel på svåra jobb som de i Stockholms tunnelbana. Här måste allting klaffa. Om en såg skulle krångla eller gå sönder måste det lösas snabbt och tillgången på nya verktyg måste vara omedelbar och det har funkat mycket bra.

I september besökte Professionell Demolering ytterligare en tunnelbanestation för att ta lite kompletterande bilder. Då befann sig DS Håltagning på Sankt Eriksplans tunnelbanestation. På jobbet var Tony Sundqvist, Daniels bror och kollegan Sven Nilsson.  

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×