Conjet en del i renoveringen av Europas första sänktunnel

Publicerad 3/5 kl. 11:20

Conjet är en annan viktig och välkänd aktör inom tillverkning av förstklassig vattenbilningsutrustning. Just nu ingår företagets maskiner i ett prestigefullt jobb i Rotterdam, Nederländerna. Maastunneln som går under vattnet i Rotterdam i byggdes med hjälp av gigantiska nedsänkta rör och färdigställdes 1942.

Denna byggnadsmetod involverade separata delar av tunneln som byggdes i en torrdocka och flyttade sedan på plats och sänktes i en grävd fåra i flodbotten. Maastunnel var världens första rektangulära undervattenstunnel byggd på detta sätt. 

Efter många år har tunneln genomgått en kraftig renovering, med en ny Conjet Robot 557 som används för att renovera betonggolvets översta lager. 

 

Förfallen betong

Med tiden har tryck och fuktighet gjort sitt på Maastunnel. För några år sedan upptäckte tunnelexperter att tunnelns betongstruktur hade förfallit. Dessutom måste Maastunnel från 2019 följa de senaste EU-reglerna för säkerhet i tunnlar. Detta innebar att en  fullständig tunnelrenovering behövdes för att uppfylla moderna krav på tunnelns säkerhet och effektivitet. Den 3 juli 2017 började storskalig renovering och restaurering av Maastunnel. Arbetet utfördes i två delar. 

En viktig uppgift i projektet är att renovera tunnelns en meter tjocka betonggolv som ligger 1,5 meter under vägen. Toppskiktet, med en tjocklek mellan 120 och 150 mm, måste avlägsnas med vattenbilning och ersättas med ny betong, med den befintliga armeringen intakt.

Totalt har cirka 550 kubikmeter betong avlägsnats från tunnelbanans 570 meter långa och 6,8 meter breda betonggolv. Så snart den skadade betongen avlägsnat och armeringen rensats från rost hälldes ny betong på plats.

Jobbet tilldelas den nederländska betong- och renoveringsentreprenören, Hompert-Renes B.V., som är en entreprenör specialiserad på just vattenbilning. Denna metod valdes som den mest genomförbara och effektiva rivningsmetoden på grund av kravet på låga halter av buller och dammutsläpp. Dessutom, för att undvika sprickor i tunnelstrukturen, kommer den ursprungliga armeringen automatiskt att rengöras från rost tack vare vattenbilningsprocessen.

Medan den faktiska vattenbilningen är ganska enkel med standardroboten Conjet 557 är logistiken i operationen ganska komplicerad och omfattande. Detta beror på att man måste nå 94-sektionerna av tunneln med speciellt konstruerade broar, gå fram och tillbaka och ta bort den rivna betongen ur tunneln. Vattenbilning har visat sig vara det mest lämpade sättet att effektivt hantera tunnelrenoveringen, och användningen av Conjet-robotarna har säkertställt att själva rivningen fungerat utan missöden och med hög effektivitet.

www.conjet.com

 

Nyhetsbrev

Det Svenska Demoleringspriset
PDi TV
Prenumerera

Info

×